På udstillingen ”Out of fashion” på Gl. Holtegård anlægges et provokerende og et hamrende flot syn på den betydning og de medbetydninger tekstil som medie kan have i aktuel samtidskunst. For tekstilt interesserede er der gode gensyn og flere nye navne – mens der for alle andre er rigtig meget at gå på opdagelse i.
Af Lisbeth Tolstrup | Fra Kunstavisen nr. 04/2013 (p.10)
I forordet til kataloget står der bl.a.: ”Udstillingen og nærværende bog præsenterer en række kunstnere, der arbejder med tøj, mode og klædedragt i deres værker. Og den peger som kunstnerisk manifestation på brydningsfeltet mellem kunst og klædedragt i dag.” De to forfattere og idémagere bag udstillingen er Mads Damsbo og Gitte Ørskou, direktør for henholdsvis Gl. Holtegaard og for Kunsten i Aalborg. Og det fungerer, at der så klart tages udgangspunkt i krop og klædedragt.
Trækkes der linjer til fx Arte Povera i 1960’erne, de tekstile oprør i 1970’erne og videokunsten i 1980’erne er der ingen tvivl om, at helheden hviler på nogle solide fundamenter. Det vigtigste er dog, at de to kuratorer har indkredset nogle kunstnere, der for de flestes vedkommende er så stærke, at de kan identificeres på særpræget og som i deres værker har formået at rykke ved de fordomme, der tidligere gjorde det ufremkommeligt at navigere i tekstil sammenhæng. Som et oplagt valg har de desuden inviteret professor Janis Jefferies fra Goldsmiths College i London til at skrive et introducerende essay. Oplagt, fordi Jefferies om nogen har gjort hele turen med og ved en vedholdende forskning og med hendes egne ord ”a critical approach” har været med til at udvikle den tekstile klangbund, der findes på netop Goldsmiths.
Forundringens rum
Der er skabt en fornem dramaturgi på Gl. Holtegaard, startende med en video af Elmgreen og Dragset: Prada Marfa fra 2007, hvor de arbejder med Prada som genkendeligt ikon. Humoristisk og med spørgsmål til den iscenesættelse, der gør det muligt at skabe og fastholde mærkevarer. I det følgende rum præsenteres tre vidt forskellige projekter. En informationstung, men tom habit af Alice Creischer, en figurativ og politisk vævning af Grayson Perry og endelig The Coral Reef Project, der har udspring i ”Institute for Figuring” og som i dansk sammenhæng vakte opmærksomhed som ”The Föhr Reef” med bidrag af 700 deltagere. Alene omtalen af dette ene rum giver en idé om, hvor pågående og tæt udstillingen fremstår.
Senere følger fornemme installationer af bl.a. finske Kaarina Kaikkonen, og afrikanske Nichola Hlobo, der ved Biennalen i Venedig i 2011 vakte opsigt med sine erotisk ladede og kommenterende figurer i genbrugsmaterialer som gummi, snor og slidt tøj. Dertil kommer videoerne, hvor fx Yinka Shonibare MBE’s video Un Ballo in Maschera (2004) kan genopleves på én stor skærm, mens Lilibeth Cuenca Rasmussen danner en repeterende lydkulisse med videoen Artist’s Song fra 2007. Men der er meget meget mere, værker af i alt 16 kunstnere, sammenhængende og flot installeret, så begreberne tekstil, krop og samtidskunst får en aktuel og vedkommende værdi.
”Out of Fashion – tekstil i international samtidskunst”
vises på Gl. Holtegaard frem til 30. juni 2013, hvorefter den vises på Kunsten i Aalborg fra 14. september 2013 til 5. januar 2014.